söndag, februari 15, 2009

Ungdomsvård?

Jag hade tänkt hålla käften ett tag.

Men när jag hör på radio och läser i dagens DN om isoleringscell på en plats där man ska försöka få ungdomar att komma tillbaka till samhället och fungera, då brister det.

Vad är det för tanke bakom det. Finns det människor som tror att inlåsning i ett kalt rum gör ungdomar till välanpassade, sociala, medkännande medborgare .......

Våld skapar våld. Om inte detta är våld mot barn, vad är det då?
Och vad skapar detta våld mot barnen!?

Jo, hat och utanförskap!

Anders

DN

3 kommentarer:

  1. jag håller med. såg en film om ungdomshem på Göteborgs filmfestival. den var bra. hemskt med isoleringscell. den hette Min bästa vän, en novellfilm. kommer på SVT i sommar, sa dom.

    SvaraRadera
  2. http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=7947
    /

    SiS anställd som verkligen är intresserad av att hjälpa ungdomar, och som tyvärr inser att man behöver ibland behöver avskilja intagna personer för att ingen ska komma till skada. Någon bestraffning är det inte tal om.

    SvaraRadera
  3. Jag ifrågasätter inte att man ibland behöver "avskilja".

    Men jag ifrågasätter verkligen isoleringscellen som verktyg!

    Anders

    SvaraRadera

Kommentarer och hälsningar uppskattas alltid!
Men jag föredrar att du inte är anonym.